Eigen bedrijf starten

Voordat u werkelijk met uw eigen bedrijf start, gaat er eerst een periode van voorbereiding aan vooraf. Er komen dan veel nieuwe zaken op u af. Waar moet u allemaal aan denken? Eerste Hulp Bij Administratie Hardenberg helpt u graag bij dit proces!

U kunt verschillende redenen hebben om een eigen bedrijf starten. U wilt eigen baas zijn, denkt in een nieuwe behoefte te kunnen voorzien of uit noodzaak omdat u geen baan kunt vinden. Wat uw reden ook mag zijn om als zelfstandige te gaan beginnen, belangrijk is dat u zich hierop grondig voorbereid. Het is van groot belang is dat u zorgt voor een goed fundament van uw onderneming.

Ondernemingsplan

Het is verstandig om voordat u met uw eigen bedrijf gaat starten eerst een goed doordacht ondernemingsplan te gaan schrijven. U kunt dit zien als uw routeplanning naar de toekomst. Ook voor een financieringsaanvraag is het van groot belang dat u een goed onderbouwd ondernemingsplan hebt. Tijdens het opstellen van het ondernemersplan, moet u al verschillende beslissingen nemen. Veel van deze beslissingen hebben direct invloed  op de toekomstige bedrijfsvoering van uw onderneming:
• Welke rechtsvorm kiest u?
• Hoe gaat u uw onderneming financieren?
• Welke verzekeringen zijn van belang om af te sluiten?
• Auto van de zaak, of uw privé auto gebruiken
• Wel of geen personeel aannemen
Tariefberekening

 

Financiering

Het mooiste is natuurlijk dat u met eigen middelen uw eigen bedrijf kunt starten en geen externe financiering nodig bent. Helaas is dat in veel gevallen niet mogelijk. Het is tegenwoordig niet meer zo makkelijk om een lening te krijgen bij een bank. Om de bank te overtuigen moet u ervoor zorgen dat zij vertrouwen in uw plannen en u als persoon hebben. Andere vormen van financieringen zijn o.a.: onderhandse leningen (bij familie of vrienden), een micro financiering bij Qredits, externe investeerders, crowdfunding.

In bepaalde situaties is het ook mogelijk dat u in aanmerking komt voor bepaalde subsidies en kunt u wellicht nog gebruik maken van de fiscale mogelijkheid tot een investeringsaftrek.

 

Kamer van Koophandel en de Belastingdienst

Na het afronden van de voorbereidingen, kunt u zich gaan schrijven bij de Kamer van Koophandel. Ook hierbij geldt dat het van groot belang is dat u de juiste informatie doorgeeft bij uw inschrijving. Deze informatie wordt namelijk automatisch doorgestuurd naar de Belastingdienst. Bij de inschrijving moet u schattingen doorgeven hoeveel klanten u verwacht te krijgen en hoeveel omzet u denkt te behalen. Op basis van deze informatie beslist de Belastingdienst bijvoorbeeld of u per maand, kwartaal of jaar aangifte omzetbelasting moet doen.

Administratie
Veel startende ondernemers onderschatten de noodzaak van het goed bijhouden van hun financiële administratie. Een goed opgezette en overzichtelijke administratie geeft u die informatie die nodig is voor een goede bedrijfsvoering van uw onderneming. U krijgt hierdoor inzicht in uw onderneming en helpt u bij het nemen van de juiste beslissingen. Ook andere partijen willen inzicht hebben in uw financiële administratie, zoals de Belastingdienst, de bank en eventueel ook een leasemaatschappij. Kortom er zijn meerdere factoren waarom het belangrijk is om uw administratie goed voor elkaar te hebben.

Wij willen u graag laten zien dat het voeren van een goede financiële administratie niet moeilijk hoeft te zijn. Ik werk hiervoor speciaal met SnelStart. Dit is een zeer toegankelijk en overzichtelijk boekhoudpakket. Het heeft daarbij veel opties die het boekhouden een stuk eenvoudiger maken. Een goed voorbeeld hiervan is het online boekhouden, waarbij ik vanuit mijn kantoor met u mee kan kijken. Op deze manier kan ik u op een snelle manier ondersteunen en indien nodig makkelijk correcties aanbrengen. Een ander voorbeeld is de mogelijk van scan en herken van uw inkoopfacturen. Bij verschillende banken is het mogelijk om met een directe koppeling uw bankmutaties rechtstreeks in uw administratie op te nemen. Al deze mogelijkheden leveren u zowel een tijdsbesparing als een kostenbesparing op.

Voor meer informatie

Contact opnemen